12 Mistere si mesaje ascunse in Capela Sixtina de Michelangelo

Cand spunem Michelangelo, spunem Capela Sixtina. Pentru vizitatorii micutului stat Vatican exista cateva atractii turistice pe care pur si simplu nu le poti rata. Majoritatea sunt locuri religioase, evident, fiind vorba de un stat papal, printre acestea numarandu-se Muzeul Vaticanului, Bazilica Sf Petru sau Palatul Apostolic. Cu toate acestea, Capela Sixtina este cea care ne atrage cel mai mult.

Capela Sixtina a fost finalizata in 1481 si sfintita in 1483. Initital, tavanul era doar o bolta cereasca, cu stele. Venirea unui nou papa, precum si defectele de constructie ale boltei, au fost de ajuns pentru a incepe crearea unei capodopere grandioase.

Michelangelo a urat acest proiect, dar Papa Iulius al II-lea a insistat si astfel Michelangelo si-a inceput munca titanica. Michelangelo era foarte ingrijorat de opinia publica, primele picturi de pe tavan fiind distruse de insusi artistul, fiind apoi recreate.

I-au trebuit 4 ani lui Michelangelo pentru a finaliza tavanul Capelei Sixtine, avand la indemana doar cativa oameni, acestia ajutandu-l doar cu pregatirea pigmentilor si a peretilor.

michelangelo capela sixtina impartire

Centrul tavanului este dedicat lui Adam si Eva si expulzarea lor din Paradis. In dreapta sunt trei sectiuni dedicate Crearii lumii. In stanga sunt tot trei sectiuni, dedicate lui Noe.

In al doilea plan sunt profetii si sibilele (preotese carora li se atribuia, in antichitate, darul profetiei). Colturile sunt dedicate mantuirii poporului evreu.

In triunghiurile din ultimul plan sunt reprezentati stramosii lui Iisus.

Desi Capela Sixtina contine picturi ale mai multor artisti, Michelangelo este cel care primeste laudele. Acum ca picturile Capelei Sixtine ale lui Michelangelo au fost studiate timp de secole, unii istorici incep sa se intrebe daca nu cumva ne-a scapat ceva sau daca Michelangelo a lasat in urma anumite informatii pe care a dorit sa le ascunda in timpul vietii, dar pe care sa le descoperim noi acum.

Mai jos este o lista cu mesajele ascunse si misterele pe care ni le-a lasat Michelangelo.

Michelangelo a pictat un creier in “Crearea lui Adam”?

crearea lui adam

Mana lui Dumnezeu care se apropie de mana lui Adam, dandu-i inteligenta, este celebra in toata lumea. Nokia a folosit-o pentru logo multi ani. Dumnezeu este reprezentat in partea dreapta ca un batran cu barba alba, dar cu un fizic impunator, dandu-i inteligenta primului om. Degetele celor doi nu se ating.

Este o compozitie faimoasa, dar oare exista o explicatie medicala pentru aceasta pictura, care a ramas nedetectata timp de secole?

In 1990, doctorul Frank Lynn Meshberger a descoperit ca imaginea cu Dumnezeu dandu-i inteligenta lui Adam arata o vedere laterala a creierului uman.

crearea lui adam

Multi au luat in ras aceste declaratii, dar se pare ca exista si unele dovezi. Daca este sa ne luam dupa cunostintele lui Michelangelo, acesta era destuld e familiarizat cu anatomia corpului uman. Este cunoscut faptul ca a participat la disectii, avand astfel posibilitatea sa vada o sectiune a creierului uman.

crearea lui adam

Puteti judeca si voi dupa imaginea de mai sus. Mie mi se pare ca seamana destul de bine cu un creier, mai ales cand suprapunem cele doua imagini.

Autoportretele ascunse

michelangelo autoportret

Michelangelo a ascuns cateva autoportrete in Capela Sixtina. In toate apare nemultumit. Nu e de mirare, deoarece nu i-a placut sa picteze Capela Sixtina, acesta considerandu-se mai degraba un sculptor decat un pictor.

Interesant! Cand papa a trebuit sa-si dedice toata atentia razboiului cu Franta, Michelangelo a fugit din Roma pentru a scapa de pictat. Cand s-a intors papa in 1508 l-a convins pe Michelangelo sa se intoarca si sa termine pictura.

Pana acum s-au gasit 3 autoportrete ale artistului: capul lui Holofern pe o tava, unul din calaretii din “Crucificarea Sfantului Petru” (cel cu turban albastru) si in scena in care-l infatiseaza pe Sfantul Bartolomeu.

michelangelo autoportret
michelangelo autoportret
michelangelo autoportret

In aceasta scena din urma, Sfantul Bartolomeu chiar tine in mana dreapta cutitul cu care a jupuit pielea pe care o tine in mana stanga. Aceasta scena grotesca este o metafora a sufletului torturat al artistului.

Dumnezeu pictat ca un batran cu barba

capela sixtina dumnezeu

O problema serioasa si greu de evitat pentru artisti a reprezentat, dintotdeauna, pictarea lui Dumnezeu. Cum sa-l pictezi pe Dumnezeu cand nu are o forma umana stabilita, avand in vedere ca ar trebui sa fie o zeitate atotputernica, atotstiutoare si greu de inteles de umanitate?

Pictorii renascentisti s-au confruntat des cu aceasta problema, mai ales ca majoritatea picturilor comandate contineau scene religioase.

Michelangelo a ocolit acest subiect cu destul de multa gratie, infatisandu-l pe Dumnezeu ca pe un barbat sever, cu barba carunta, dar puternic. Aspectul a fost “imprumutat” de la infatisarile anterioare ale lui Jupiter, zeul suprem al romanilor.

Desi pentru noi este o reprezentare clasica, episcopul Giovio, un om destul de inteligent de altfel, cand a vazut pictura, nu si-a dat seama initial cine ar trebui sa fie batranul de pe frescele din Vechiul Testament.

L-a pictat pe Dumnezeu de 6 ori, la sfarsit

capela sixtina dumnezeu

In total, Michelangelo l-a pictat de Dumnezeu de 6 ori in Capela Sixtina, din diferite pozitii: din profil, semi-profil, de jos, de la spate. Nu se stie cu exactitate de ce de 6 ori, dar se presupune ca are legatura cu faptul ca Dumnezeu a creat lumea in 6 zile, in a 7-ea zi odihnindu-se.

Interesant! Michelangelo a lasat pentru final pictarea lui Dumnezeu, dorind sa-si perfectioneze tehnica pentru a-l reprezenta pe Dumnezeu intr-un mod perfect.

Femeile au trasaturi barbatesti

capela sixtina femei

Michelangelo era recunoscut deja ca fiind un mare artist, extrem de atent la detalii. Folosea adesea modele masculine. Ciudat este faptul ca folosea trasaturi masculine chiar si atunci cand picta sau sculpta femei.

Acest lucru nu era ceva neobisnuit pentru acea perioada, dar unele detalii nu prea au explicatie.

O sculptura ulterioara, denumita “Noaptea”, ar trebui sa infatiseze o femeie, dar seamana foarte mult cu un barbat musculos, doar pieptul avand trasaturi feminine. De ce ar gresi atat de mult un artist desavarsit precum Michelangelo?

michelangelo noaptea
Noaptea – Michelangelo

Reprezentarile masculine din Capela Sixtina i-a facut pe multi istorici sa se gandeasca daca nu cumva Michelangelo facea aluzie la propria sa sexualitate.

Unii istorici sunt de parere ca Michelangelo a fost indragostit de un nobil roman, Tommaso de’ Cavalieri si ca acest lucru era stiut si acceptat de catre cei din anturajul artistului. Aceste zvonuri au fost intarite de-a lungul vietii sale si de faptul ca nu a fost niciodata casatorit.

O alta explicatie ar putea fi faptul ca Michelangelo a studiat doar cadavre de barbati, pictand si sculptand femei doar pe baza observatiilor vizuale.

Judecata de apoi se citeste in forma de cerc

judecata de apoi

Desi Judecata de Apoi a fost pictata tot de catre Michelangelo, acesta a finalizat-o in 1541, pe cand artistul avea 67 de ani. Sigur era mai experimentat la 67 de ani, dar era si mai obosit.

Michelangelo a avut curaj in a reprezenta in stilul sau scenele biblice, dar in Judecata de Apoi a folosit o metoda la moda in perioada sa, considerata clasica pentru o pictura care sa reprezinte scenele apocaliptice: scenele se “citesc” in forma de cerc. Fiind vorba de peste 300 de figuri pictate care se rasucesc in campul vizual, aceasta metoda face ca intreaga scena sa fie mai usor de inteles.

Sufletele celor mantuiti se ridica la Ceruri in stanga, ajutate de ingeri. In dreapta, cei blestemati se prabusesc in Iad, trasi de demoni.

Intreaga compozitie ii are in centru pe Iisus si pe Maria, Iisus fiind in centrul atentiei, ca un Dumnezeu musculos, razbunator si nemilos, mania fiindu-i indreptata spre dreapta, spre demoni, acolo unde se afla si “pielea artistului” despre care am scris mai sus, la punctul 2.

Iisus este musculos

iisus in judecata de apoi

Pana la Michelangelo, reprezentarea clasica a lui Iisus era in felul urmator: un barbat adult, slabut, zvelt, cu barba, un pastor bland, care imparte bunatate, ii mangaie pe suferinzi si ii binecuvanteaza pe toti cei care cred in el. In Judecata de Apoi, Iisus este un tanar, musculos si fara barba. In plus, este razbunator, nicidecum aducator de pace.

Istoricii au observat ca seamana cu reprezentarile lui Apollo, zeul soarelui adorat de greci si de romani. De asemenea, aceasta este reprezentarea lui Iisus conform Vechiului Testament.

O explicatie este faptul ca Michelangelo a introdus si reprezentari pagane in operele sale, cum ar fi Charon (dreapta jos), care transporta mortii peste raul Styx.

charon

Michelangelo l-a pictat si pe cel mai mare critic al sau, Biagio da Cesena, in Judecata de Apoi, acesta fiind Minos, fiul lui Zeus si al Europei, cu urechi de magar si cu un sarpe incolacit in jurul corpului.

minos
Interesant! Biagio s-a plans papei, dar acesta i-a transmis ca daca era pictat in Purgatoriu poate reusea sa faca ceva in privinta picturii, dar fiind in Iad, nu mai are ce sa faca.

Adam si Eva sunt ademeniti cu o smochina, nu cu un mar

adam si eva

Michelangelo a pictat noua scene din Biblie pe tavanul Capelei Sixtine. Una dintre acestea este Caderea omului in pacat, care infatiseaza expulzarea lui Adam si a Evei din gradina Edenului. In reprezentarile moderne, fructul din Pomul Cunoasterii este marul. Cu toate acestea, Michelangelo a pictat un smochin. De ce?

In textele evreiesti, Pomul Cunoasterii este smochinul. Istoricii cred ca acest lucru se datoareaza faptului ca Michelangelo a studiat de mic textele cabalistice.

Sunt pictate ghinde peste tot

ghinde capela sixtina

Michelangelo a pictat foarte multe ghinde pe tavanul Capelei Sixtine, aceasta fiind o tema recurenta. O explicatie ar fi faptul ca numele de familie al Papei Iulius al II-lea era Rovere, ceea ce se poate traduce in “stejar” in italiana.

Se crede ca pictarea ghindelor a fost un mod de a-i multumi papei ca i-a oferit mana libera in a picta tavanul Capelei Sixtine.

Fundul lui Dumnezeu

dumnezeu capela sixtina

Poate parea ciudat, dar Michelangelo a pictat fundul lui Dumnezeu. Da, fundul. In Crearea Soarelui, a Lunii si a Planetelor il putem vedea in partea dreapta pe Dumnezeu reprezentat ca un batran, cu barba alba, manios si impunator.

In partea stanga insa , Dumnezeu este reprezentat cu spatele catre privitor, cu bratele intinse spre un tufis, ducandu-ne cu gandul la crearea vegetatiei. Nimic ciudat pana acum, doar ca Dumnezeu ne arata fundul.

Istoricii sunt de parere ca Michelangelo a pictat ad litteram discutia dintre Dumnezeu si Moise prezenta in Exodul 33:23: “Iar cand Imi voi trage mana la o parte de la tine, Ma vei vedea pe dinapoi; dar Fata Mea nu se poate vedea”.

Scena a aparut pe timbrele Vaticanului in 1994. Se pare ca Vaticanul nu prea este deranjat de acest aspect.

Intrarea in Iad e deasupra zonei unde stau preotii

capela sixtina

Scena Judecata de Apoi este imensa si este pictata deasupra altarului. Este o compozitie complexa, cu multe personaje pictate, in diferite pozitii. Michelangelo a stiut din prima de ce face acest lucru, ducandu-ne cu gandul ca pana si preotii si papii vor fi judecati in viata de apoi.

Ceea ce este ciudat este faptul ca Iadul este pictat chiar deasupra locului rezervat preotilor, un posibil indiciu din partea artistului ca sunt si preoti care ajung in Iad. Oare ce parere are Vaticanul despre acest lucru?

Sarpele are chip de femeie

capela sixtina femeie sarpe

Incepand din secolul al XIII-lea, in multe reprezentari sarpele din Caderea omului in pacat are chip de femeie. Michelangelo, insa, si-a creat propria interpretare, o femeie-sarpe, femeie de la brau in sus si corp de sarpe in loc de picioare.

Michelangelo probabil a fost inspirat de Echidna din mitologia greaca, un monstru jumatate-femeie, jumatate-sarpe, care traia singura intr-o pestera, fiind mama multor monstri din miturile grecesti, precum Hidra si Cerberul.

Concluzii

Sunt sigur ca multe mistere din Capela Sixtina sunt simple coincidente, dar la fel de sigur sunt ca o minte sclipitoare ca a lui Michelangelo era capabila sa ascunda mistere peste tot, acesta fiind o personalitate extrem de importanta in timpul vietii.

A avut certuri, contradictii, pareri si admiratie cu si despre diferite personalitati, nefiindu-i frica sa-si sustina ideile. Unele erau, probabil, prea indraznete, preferand sa le ascunda in picturile si sculpturile sale. Astfel a aparut aceasta lista a misterelor si mesajelor ascunse de Michelangelo in Capela Sixtina.

Daca sunteti pasionat de Michelangelo va recomand cartea lui Irving Stone, Agonie si extaz, pe care o gasiti pe carturesti.ro.

Cateva recomandari de la mine

Multumesc pentru ca ai citit acest articol. Sper ca ai gasit informatiile pe care le cautai si ca ti-au fost de ajutor. Mai jos gasesti cateva site-uri de unde-mi cumpar materialele de pictura si cartile necesare pentru a aprofunda aceasta minunata arta. Link-urile catre aceste materiale sunt de afiliere, deci, daca te hotarasti sa comanzi ceva, voi primi si eu un mic comision. Cu toata onestitatea, acestea sunt materialele pe care le folosesc eu si le recomand tuturor, chiar si prietenilor si familiei.

Materiale pentru pictura – cand vine vorba de materiale de pictura recomand Pictorul fericit. Au materiale foarte bune, mai ales culori acrilice si pensule. De asemenea, recomand si Galeria creativ pentru diversitatea materialelor.

Picturi pe numere – cele mai bune site-uri de unde puteti comanda picturi pe numere sunt Criando si Pictorul fericit. Criando are si o oferta buna de 5+1 la seturi de picturi pe numere. De asemenea, tot la Criando poti comanda o pictura pe numere personalizata, dupa o fotografie.

Carti – eu imi comand carti de pe Carturesti si de pe Litera.

Materiale pentru desen – vei gasi materiale foarte bune pe Galeria Creativ: markere, grafit, creioane etc.

Daca doresti mai multe recomandari, am creat aceasta pagina. Vei gasi recomandari de carti, materiale de pictura, site-uri de unde ma inspir si canale de youtube pe care le urmaresc.

Leave a Comment