Culori complementare – Ce sunt. Cum le amesteci. Care sunt perechile.

Veti afla din acest articol care sunt culorile primare, cum sa le combini pentru o pictura reusita si ce sa eviti cand folosesti culori complementare in pictura.

Ce sunt culorile complementare?

Culorile complementare sunt culorile care se afla in opozitie pe roata culorilor. In forma cea mai simpla, o culoare complementara este formata dintr-o culoare primara si o culoare secundara (formata din celelalte doua culori primare).

Avand in vedere acestea, este destul de usor sa retinem culorile complementare de baza:

  • rosul este in opozitie fata de verde
  • albastrul fata de orange
  • galbenul fata de violet

Daca adaugam culorile tertiare (cele formate dintr-o culoare primara si una secundara) si continuam pe roata culorilor, vom afla si ca urmatoarele culori sunt culori complementare:

  • Galben-orange si albastru-violet (indigo),
  • Orange-rosu si albastru-verde (cyan),
  • Rosu-violet (roz) si verde-galbui.

Roata culorilor poate fi impartita intr-un numar infinit de culori care isi gasesc o culoare complementare. Ce este important de retinut este ca indiferent de umbra sau de tonul culorii, culoarea aflata in opozitie este intotdeauna culoarea complementara.

roata culorilor

Ce se intampla cand amesteci culori complementare?

In momentul in care amesteci culorile complementare acestea se anuleaza. Culorile isi pierd nuanta si rezulta nuante de gri spre alb sau spre negru.

Acest lucru se intampla din cauza ca orice pereche de culori complementare contine, intr-o oarecare masura, toate culorile primare (ex. rosu si verde inseamna de fapt rosu si combinatia dintre galben si albastru). Daca am combina cele 3 culori primare am obtine o culoare neutra. Din aceasta cauza, o pereche de culori complementare contine culori primare care se neutralizeaza usor in momentul in care sunt amestecate.

Un alt exemplu este urmatorul: daca am combina rosu si verde in parti egale am obtine un maro inchis in tonuri calde. Daca se adauga o parte mai mica de verde peste o parte mai mare de rosu obtinem un burnt sienna (siena arsa).

Poti experimenta cu aceste amestecuri de culori, vei fi surprins de rezultate.

Ce se intampla cand alaturam culorile complementare?

Un alt lucru interesant este ca fiecare pereche de culori complementare este formata dintr-o culoare calda si una rece. Culorile cu tente de oranj, rosu si galben sunt culori calde, in timp ce culorile cu tente de albastru, verde si violet sunt culori reci.

Prin aceasta proprietate alaturarea culorilor complementare creeaza contrastul simultan, cel mai mare contrast care se poate obtine pe roata culorilor.

Contrastul simultan se creeaza cand alaturam doua culori complementare. Linia dintre cele doua culori vibreaza. Ochiul nostru nu se poate uita linistit la aceasta linie. In schimb, daca ne uitam la culori, acestea vor parea mai intense si ne vor atrage atentia.

Artistii folosesc acest lucru in avantajul lor pentru a pune in evidenta anumite parti ale scenelor pictate. Van Gogh, de exemplu, foloseste rosu si verde in tabloul de mai jos.

Van Gogh a descris pictura de mai sus fratelui sau, Theo, astfel:

“Am incercat sa exprim teribilele pasiuni ale umanitatii prin intermediul rosului si al verdelui. Camera este rosie sangeriu si galben inchis, cu o masa de biliard verde in mijloc; exista patru lampi de culoare galben citric cu o stralucire de portocaliu si verde. Totul este un conflict si un contrast al celor mai diferite nuante de rosu si verde…”

Van Gogh

Poti folosi si tu acest mic truc in picturile tale. Daca rosul pe care-l ai nu este destul de intens, picteaza ceva verde langa.

Scurt istoric al contrastului simultan

Un om de stiinta francez, Michel Eugene Chevreul, este cel care a atras atentia asupra acestei iluzii.

In momentul in care acesta era angajat ca director al departamentului de vopsitorie din cadrul fabricii de manufactura din Gobelins din Paris, a primit multe reclamatii cu privire la culorile colorantilor folositi. In special, reclamatiile se refereau la modul in care negrul parea diferit atunci cand era folosit langa albastru.

Cercetand in continuare acest lucru, si-a dat seama ca, de fapt, culoarea „perceputa” a firului de ata creat in fabrica era influentata de culorile din jur. Astfel a aparut contrastul simultan.

Cum folosesc pictorii celebri culorile complementare?

Un exemplu graitor al folosirii contrastului simultan si al culorilor complementare este celebrul tablou al lui Van Gogh “Café Terrace” din 1888.

In acest tablou, Van Gogh foloseste culori foarte indraznete. Analizand piesa, vedem cum a folosit in mod creativ culorile complementare pentru a spori efectul vizual al contrastului simultan.

Van Gogh ne forteaza sa ne miscam ochii pe toata suprafata picturii, sa nu stam linistiti. Geamurile din spate au un portocaliu saturat foarte puternic si sunt asezate langa un albastru ultramarin pur. Aceasta asociere determina efectul sclipitor, vibrant, pentru a da luminii ferestrelor de seara o stralucire aparte.

Culorile calde si reci adauga o adancime vizuala prin faptul ca cele reci se retrag spre fundal in timp ce culorile calde vin in fata.

Van Gogh a folosit des culorile complementare si contrastul simulan in picturile sale, pentru a crea tesiune si tumult.

Si Vermeer a folosit culorile complementare in celebrul sau tablou, Laptareasa (1658-1660), desi la un nivel mai subtil.

Aici el foloseste o abordare usor diferita prin folosirea culorilor complementare impartite. Acest lucru reprezinta alaturarea unei culori, de exemplu albastru, si, in loc sa foloseasca complementul sau direct (portocaliu), foloseste urmatoarea culoare de pe roata culorilor. Pentru acest exemplu ar fi vorba de un galben-portocaliu. Se creeaza astfel un echilibru vizual frumos, dar si un efect care creeaza interes.

Punctul focal al tabloului este ulciorul cu lapte. Privirea laptaresei este indreptata catre ulcior si ne conduce si noua privirea in mod natural catre acest obiect.

Cu toate acestea, el foloseste acest efect vizual facand obiectul de focus, ulciorul, de un portocaliu cald si deschis, asezat langa albastrul deschis al rochiei pentru a recrea echilibru.

Tablouri celebre in care sunt folosite culori complementare

Vincent Van Gogh – 6 floarea-soarelui (1888) (contrast puternic intre portocaliu si albastru)
Paul Gauguin – Cand te mariti? (1892) (observati contrastul dintre rosul pantalonilor si verdele ierbii, precum si cel dintre camp si munte/apa)
Edward Hopper – Pasari de noapte (1942) (observati contrastul dintre cladirile rosii si verdele care delimiteaza localul, precum si contrastul dintre lumina portocalie si albastrul inchis)

Cum te pot ajuta culorile complementare in alegerea culorilor in tablourile tale?

Poti folosi si tu acest mic truc al contrastului simultan in picturile tale. Daca rosul pe care-l ai nu este destul de intens, picteaza ceva verde langa.

In schimb, daca o culoare este prea intensa, o poti estompa amestecand in ea culoarea ei complementara. Nu folosi negru daca vrei sa pictezi ceva inspirat din natura. In natura nu exista negru, ci variante mai inchise de culoare cu anumite nuante.

Pentru a picta umbre, poti incerca sa folosesti culoarea complementara a luminii. Lumina este reprezentata in pictura prin culoarea galben, prin urmare culoarea complementara a luminii este violet.

Renoir a folosit albastru pentru a picta umbrele in celebra sa pictura, Balul de la Moulin de la Galette (1876).

Daca doresti sa creezii iluzia unui apus de soare cald, terenul cel mai apropiat de linia orizontului poate fi pictat intr-o culoare muta, rece (albastru, verde) pentru ca efectul contrastului simultan sa creeze iluzia de stralucire.

Cu cat linia orizontului este mai inactiva, cu atat va parea mai naturala scena. Acest lucru se poate vedea mai jos in tabloul lui J. M. W. Turner – Corabia cu sclavi, din 1840.

Asadar, data viitoare cand pictezi, asteapta sa asezi culorile una langa alta inainte sa te decizi care va fi punctul focal.

Cateva recomandari de la mine

Multumesc pentru ca ai citit acest articol. Sper ca ai gasit informatiile pe care le cautai si ca ti-au fost de ajutor. Mai jos gasesti cateva site-uri de unde-mi cumpar materialele de pictura si cartile necesare pentru a aprofunda aceasta minunata arta. Link-urile catre aceste materiale sunt de afiliere, deci, daca te hotarasti sa comanzi ceva, voi primi si eu un mic comision. Cu toata onestitatea, acestea sunt materialele pe care le folosesc eu si le recomand tuturor, chiar si prietenilor si familiei.

Materiale pentru pictura – cand vine vorba de materiale de pictura recomand Pictorul fericit. Au materiale foarte bune, mai ales culori acrilice si pensule. De asemenea, recomand si Galeria creativ pentru diversitatea materialelor.

Picturi pe numere – cele mai bune site-uri de unde puteti comanda picturi pe numere sunt Criando si Pictorul fericit. Criando are si o oferta buna de 5+1 la seturi de picturi pe numere. De asemenea, tot la Criando poti comanda o pictura pe numere personalizata, dupa o fotografie.

Carti – eu imi comand carti de pe Carturesti si de pe Litera.

Materiale pentru desen – vei gasi materiale foarte bune pe Galeria Creativ: markere, grafit, creioane etc.

Daca doresti mai multe recomandari, am creat aceasta pagina. Vei gasi recomandari de carti, materiale de pictura, site-uri de unde ma inspir si canale de youtube pe care le urmaresc.