Perspectiva atmosferica sau cum sa adaugi adancime unei picturi

Daca doresti sa pictezi tablouri abstracte sau interiorul unor camere, poate ca te gandesti ca nu este o lectie pentru tine. Daca doresti sa pictezi peisaje, poate ca te gandesti ca e lectia potrivita pentru tine.

In fapt, pentru toti se potriveste aceasta lectie despre perspectiva atmosferica.

Sa incepem cu ceva usor de identificat si de relationat.

Te-ai intrebat de ce muntii sunt albastri in departare? De ce un deal care stii ca este acoperit de copaci verzi pare violet sau albastru atunci cand este vazut de la distanta?

Raspunsul la intrebarile acestea este: perpectiva atmosferica sau felul in care percepem culorile cu cat ne indepartam de ele.

Ce este perspectiva atmosferica?

Perspectiva atmosferica (aeriala) reprezinta efectul optic pe care-l are atmosfera asupra felului in care este vazut un obiect indepartat.

De exemplu, un munte pare mai albastru si mai deschis la culoare, pe masura ce ne indepartam de el.

Acest lucru se intampla deoarece, in atmosfera, exista impuritati care filtreaza anumite anumite lungimi de unda ale luminii.

Atmosfera filtreaza mai bine culorile calde si mai greu culorile reci. 

Culorile reci, ca albastru si verde, trec mai usor prin filtrul atmosferic decat culorile rosu si galben, de aceea muntii par mai albastri.

Leonardo da Vinci este unul dintre marii artisti care au observat ca, pe masura ce distanta creste, culorile si tonul sunt alterate de atmosfera. (a se observa culoarea muntilor din departare in pictura de mai jos).

Leonardo da Vinci - Fecioara intre stanci
Leonardo da Vinci – Fecioara intre stanci (1495-1508)

Ce efect are perspectiva atmosferica asupra unei picturi peisagistice?

De fapt, e impropriu spus “efect”, pentru ca e vorba de mai multe efecte.

Schimbarea culorii

Dupa cum spuneam mai sus, culorile se schimba odata cu distanta. Un copac verde, cu cat se indeparteaza de privitor, va parea violet la inceput, apoi albastru.

Schimbarea tonului

Cu cat subiectul se indeparteaza, cu atat devine mai palid. Astfel se modifica tonul, cat de deschis sau de intunecat este subiectul. Tonurile intunecate sunt cele la care se observa cel mai bine acest lucru.

Un verde inchis va fi mai afectat de perspectiva aeriala decat un verde deschis.

Schimbarea claritatii conturului subiectului

Daca te uiti la mai multe lanturi muntoase, cel mai indepartat va avea cele mai neclare linii.

Un sfat bun pentru a adauga adancime unei picturi este sa pictezi foarte fin liniile celor mai indepartati munti si sa amesteci culorile muntilor cu cele ale cerului. Astfel, privitorul va “crea” conturul muntilor.

Schimbarea contrastului

Cu cat creste distanta dintre tine si munti, cu atat scade contrastul dintre munti si cer. La distanta foarte mare, muntele si cerul vor deveni o singura culoare.

Schimbarea detaliilor vizibile

Cu cat este mai indepartat un munte, cu atat este mai lipsit de detalii. Nu te chinui si pictezi detalii obiectelor aflate foarte departe. Adancimea va fi cu atat mai vizibila cu cat obiectele din apropiere au mai multe detalii.

Schimbarea temperaturii culorilor

Culorile calde din prim plan se racesc in plan indepartat. Iti recomand sa folosesti culoril calde in prim plan pentru a adauga si mai multa adancime picturii. 

Exemplu de perspectiva atmosferica in pictura

Acum va voi explica care sunt planurile folosite in aceasta pictura de-a mea si cum am adaugat eu adancime picturii.

Claudiu Stefan -  Peisaj marin din Grecia, intr-o zi insorita
Claudiu Stefan – Peisaj marin din Grecia, intr-o zi insorita (2017)

Am folosit patru planuri pentru a crea adancime.

Planul 1 – masa, scaunele, terasa

Planul este creat in cateva culori calde (sezuturile scaunelor si florile) si culori reci ( umbrele impreuna cu masa si cele doua scaune). Albastrul este intens, detaliile obiectelor si ale umbrelor sunt clare.

Detaliu Plan 1

Planul 2 – marea de aproape

Se observa ca marea isi pierde din ton pe masura ce se indeparteaza de privitor. In acest plan 2, marea este mai deschisa, dar albastrul este mai putin intens decat albastrul din primul plan.

Detaliu Plan 2

Planul 3 – primii munti

Se observa ca primii munti sunt de un albastru ultramarin inchis, destul de bine conturati, dar fara prea multe detalii. La fel si primii nori, cei mai apropiati, sunt detaliati, iar contururile sunt vizibile foarte clar si datorita luminii.

Detaliu Plan 3

Planul 4 – ultimii munti (zeci de km distanta)

Intensitatea culorilor scade, albastrul este de un ton deschis, contururile muntilor sunt neclare, aproape nu exista detalii. In plus, norii indepartati sunt “fara vlaga”, palizi, stersi si fara contur.

Detaliu Plan 4

Toate aceste efecte confera adancime picturii.

Perspectiva atmosferica a norilor

Cand pictam norii, lucrurile se schimba. Norii sunt mai intunecati cu cat sunt mai la distanta, in loc sa fie mai deschisi. De asemenea, acestia devin mai calzi in loc sa devina mai reci.

Daca doresti sa pictezi nori intr-o zi luminoasa de vara, sa stii ca norii devin mai galbeni cu cat se indeparteaza, iar cei aflati la mare distanta si mai aproape de linia orizontului au o tenta de roz.

Informatii de retinut despre perspectiva atmosferica

  1. Contrastul dintre munti si cer scade pe masura ce distanta creste.
  2. Verdele devine violet, apoi albastru, pe masura ce distanta creste.
  3. Obiectele indepartate au un ton mai deschis.
  4. Obiectele indepartate au mai putine detalii si isi pierd conturul.
  5. Tonurile inchise sunt mai afectate de perpectiva aeriala decat cele deschise.
  6. Culorile calde folosite in prim-plan ajuta la crearea iluziei de adancime.
  7. Norii sunt mai intunecati si au tente de galben/roz cu cat sunt mai indepartati.

Acum ca stiti ce este perspectiva atmosferica si cum sa adaugati adancime unei picturi, puteti sa treceti la urmatorul peisaj cu mai multa incredere si mai multe cunostinte.

Cateva recomandari de la mine

Multumesc pentru ca ai citit acest articol. Sper ca ai gasit informatiile pe care le cautai si ca ti-au fost de ajutor. Mai jos gasesti cateva site-uri de unde-mi cumpar materialele de pictura si cartile necesare pentru a aprofunda aceasta minunata arta. Link-urile catre aceste materiale sunt de afiliere, deci, daca te hotarasti sa comanzi ceva, voi primi si eu un mic comision. Cu toata onestitatea, acestea sunt materialele pe care le folosesc eu si le recomand tuturor, chiar si prietenilor si familiei.

Materiale pentru pictura – cand vine vorba de materiale de pictura recomand Pictorul fericit. Au materiale foarte bune, mai ales culori acrilice si pensule. De asemenea, recomand si Galeria creativ pentru diversitatea materialelor.

Picturi pe numere – cele mai bune site-uri de unde puteti comanda picturi pe numere sunt Criando si Pictorul fericit. Criando are si o oferta buna de 5+1 la seturi de picturi pe numere. De asemenea, tot la Criando poti comanda o pictura pe numere personalizata, dupa o fotografie.

Carti – eu imi comand carti de pe Carturesti si de pe Litera.

Materiale pentru desen – vei gasi materiale foarte bune pe Galeria Creativ: markere, grafit, creioane etc.

Daca doresti mai multe recomandari, am creat aceasta pagina. Vei gasi recomandari de carti, materiale de pictura, site-uri de unde ma inspir si canale de youtube pe care le urmaresc.