Clarobscurul se poate observa cel mai usor in picturile marilor maestri ai secolului XVII.
Daca va uitati la picturile celor doi mari artisti, Leonardo da Vinci si Rembrandt, veti observa, in majoritatea picturilor, zone intunecate, fara detalii, care lasa loc imaginatiei. Sau poate veti observa zonele pline de lumina, care evidentiaza si cele mai mici detalii. De fapt, acesta este si efectul dorit prin folosirea tehnicii clarobscur.
Cuprins
Ce este clarobscurul?
Termenul clarobscur vine din italiana, de la chiaro, care inseamna “lumina” si scuro, care inseamna “intuneric” si reprezinta tehnica folosita in pictura intre secolele XV-XVIII prin care este folosit contrastul puternic dintre lumina si intuneric pentru a crea adancime, subiecte tridimensionale si dramatism.
Scurt istoric al tehnicii clarobscur
Desi exista dovezi care atesta faptul ca aceasta tehnica a fost folosita inca din Grecia Antica, clarobscurul a devenit popular in Europa dupa ce da Vinci a pictat “Adoratia magilor” in 1481.
Termenul a aparut in perioada Renasterii datorita artistilor care desenau pe hartie. Deoarece hartia pe care desenau avea culoarea pamantului, acestia foloseau guase deschise pentru a picta lumina si cerneala sau acuarele inchise la culoare pentru a picta intunericul. Aceasta limitare a vremurilor a dus la aparitia uneia dintre cele mai cunoscute tehnici din pictura, artistii aflandu-se la mijloc, intre lumina si intuneric.
Clarobscurul nu inseamna doar pictarea unor zone deschise peste zone inchise, creand un dramatism gol, plat. Clarobscurul este folosit si in gradarea culorilor dinspre lumina spre intuneric, gradare care ajuta la crearea unei imagini tridimensionale, dupa cum se poate observa in desenul lui da Vinci de mai jos.
Da Vinci folosea creta sau carbuni pentru a schita subiectele, folosind hartie maro. Pentru umbre folosea carbune, dupa cum se poate observa pe fete, gat sau haine, iar pentru lumina folosea creta deschisa la culoare.
Pentru zonele de maxima luminozitate, cum ar fi fata copilului, folosea creta alba.
Pictorii renasterii si-au dorit sa recreeze efectele din desen si in pictura in ulei. De fapt, descoperirea perspectivei liniare de catre Filippo Brunelleschi si aparitia uleiurilor pentru pictura au dus catre posibilitatea de a folosi aceasta tehnica si in pictura.
Pictori celebri care au folosit tehnica clarobscur
Tehnica a fost folosita vreme de sute de ani, perioada de maxima insemnatate fiind secolul XVII. Clarobscurul a fost folosit de foarte multi pictori, dar sunt cativa care au dus aceasta tehnica la rang de arta.
Caravaggio (1571-1610)
Caravaggio a fost un mare pictor italian care a dus clarobscurul la extrem, reusind sa creeze un nou stil in pictura, tenebrismul. Caravaggio obisnuia sa acopere cu negru portiuni importante din picturile sale si iluminand puternic prim-planul.
Prin aceasta combinatie de folosire a unui contrast puternic si a unei singure surse de lumina, de cele mai multe ori aceasta sursa venind din afara picturii, a reusit sa creeze efecte dramatice puternice.
Se observa, in pictura de mai jos, cum privirea este condusa de lumina catre persoanele aflate la masa.
Atat de importanta a fost aceasta tehnica in pictura lui Caravaggio, si atat de bine executata, incat acest stil poarta si numele de caravaggism.
Multe din punctele cheie care definesc clarobscurul sunt prezente in pictura lui Caravaggio de mai jos, “David tinand capul lui Goliath”, din 1610.
Lumina vine din partea stanga, din afara picturii, direct pe fata si pe corpul lui David. David este pictat cu un contur moale, blurat, care se pierde usor in intunericul din spatele sau.
Contrastand cu David observam capul lui Goliath, de dimensiuni mai mari decat capul lui David, care este pozitionat in partea intunecata a tabloului. Lumina care cade pe capul lui Goliath este mai aspra, liniile de contur mai dure, clare.
Acesta este dramatismul pentru care este celebru tenebrismul, mai ales daca stam sa ne gandim ca aceasta pictura, expusa pe perete, ar face ca ochii privitorului sa fie la acelasi nivel cu fata diavoleasca a lui Goliath.
Rembrandt van Rijn (1606-1669)
Un alt mare maestru al clarobscurului a fost Rembrandt, marele pictor olandez, desi acesta a preferat o varianta mai subtila a clarobscurului decat Caravaggio.
In autoportretul de mai jos se poate observa clarobscurul, o tehnica rar folosita in autoportrete. Fata artistului este in umbra aproape in totalitate, doar o mica parte a fetei fiind in lumina. Umbra continua pe piept, dar nu si in fundal, unde Rembrandt prefera sa foloseasca tonuri pamantii.
A nu se crede ca Rembrandt a renuntat la clarobscurul intens, dramatic. In opera “Rondul de noapte” se poate observa cum lumina si umbrele se intrepatrund. Misterul este dat de faptul ca nu se vede de unde vine lumina decat prin analizarea umbrelor.
Francisco Goya (1746-1828)
Goya a folosit tenebrismul lui Caravaggio pentru a surprinde scene dramatice, dar reale, pline de tensiune, pictand scene de razboi, dupa cum se vede mai jos in “3 mai 1808” (1814).
Dupa cum se vede, clarobscurul a influentat Renasterea pana in secolul XVIII, Goya folosind tehnica si in pictura sa “Curtea cu nebuni” din 1794. Se vede cum lumina izbavitoare vine de sus peste intunericul din curtea sanatoriului, ca si cum ar cobori Dumnezeu peste cei saraci cu duhul pentru a-i izbavi.
Alti mari pictori care au folosit clarobscurul au fost Peter Paul Rubens, Diego Velázquez sau Leonardo da Vinci.
Concluzii
- Pentru a construi tonurile gradual, cel mai bine este sa incepi de la intuneric la lumina.
- Alege punctul focal in lumina, pentru ca lumina in mod natural este cea care ne atrage privirea.
- Cu cat contrastul este mai puternic, cu atat dramatismul este mai intens.
- Alege sa plasezi punctul focal (sau subiectul principal) in prim-plan.
- Poti folosi linii hasurate sau tonuri diferite ale aceleasi culori pentru zonele intunecate.
- Clarobscurul poate fi folosit si pentru a crea scene linistite, senine, prin folosirea unei lumini slabe, difuze.
Cum poti folosi si tu clarobscurul acasa
Daca doresti sa incerci si tu aceasta tehnica, sigur te vor ajuta pasii de mai jos.
Pasi pentru realizarea efectului de clarobscur
- Alege subiectul
Desi exista “urme” de clarobscur si in peisaje, aceasta tehnica este folosita, in mod traditional, in pictarea naturii moarte sau a portretelor. Daca nu crezi ca te poti descurca cu un portret, poti alege sa pictezi ceva din frigider sau o decoratiune din casa.
Daca doresti un portret si nu gasesti pe cineva sa-ti fie model, poti incerca un autoportret. Mai jos este un autoportret de-al meu. Daca vrei sa stii cum l-am facut, am scris totul in acest articol. Vei gasi si un video cu tot procesul.
- Configureaza lumina
Lipsa luminii este starea de fapt, dar lumina este cea care creeaza intunericul, nu invers. Ai nevoie de crearea unui mediu dramatic in care sa cada lumina peste subiect.
Poti folosi o lanterna sau poti folosi o cutie cu o gaura in lateral, pe care sa o plasezi peste un bec. Lumina va iesi prin acea gaura si va lumina subiectul dorit.
- Fotografiaza scena
Iti sugerez sa faci o fotografie pentru a avea scena si pentru mai tarziu, in cazul in care nu termini pictura dintr-o singura sedinta. Poti face chiar mai multe fotografii, din unghiuri diferite, si poti alege una pe baza careia sa pictezi.
- Picteaza
Toti pasii pentru pregatirea unui tablou trebuie sa se termine cu “picteaza”. Nu te opri acum, pregatirea scenei este doar primul pas, actul de a picta este cel care-ti aduce satisfactie, implinire si dorinta de a repeta experienta.
Mie mi se pare superba tehnica clarobscur. Creeaza atat de mult dramatism incat iti fixeaza privirea minute bune si asta este ce dorim, de fapt, de la o pictura.
Cateva recomandari de la mine
Multumesc pentru ca ai citit acest articol. Sper ca ai gasit informatiile pe care le cautai si ca ti-au fost de ajutor. Mai jos gasesti cateva site-uri de unde-mi cumpar materialele de pictura si cartile necesare pentru a aprofunda aceasta minunata arta. Link-urile catre aceste materiale sunt de afiliere, deci, daca te hotarasti sa comanzi ceva, voi primi si eu un mic comision. Cu toata onestitatea, acestea sunt materialele pe care le folosesc eu si le recomand tuturor, chiar si prietenilor si familiei.
Materiale pentru pictura – cand vine vorba de materiale de pictura recomand Pictorul fericit. Au materiale foarte bune, mai ales culori acrilice si pensule. De asemenea, recomand si Galeria creativ pentru diversitatea materialelor.
Picturi pe numere – cele mai bune site-uri de unde puteti comanda picturi pe numere sunt Criando si Pictorul fericit. Criando are si o oferta buna de 5+1 la seturi de picturi pe numere. De asemenea, tot la Criando poti comanda o pictura pe numere personalizata, dupa o fotografie.
Carti – eu imi comand carti de pe Carturesti si de pe Litera.
Materiale pentru desen – vei gasi materiale foarte bune pe Galeria Creativ: markere, grafit, creioane etc.
Daca doresti mai multe recomandari, am creat aceasta pagina. Vei gasi recomandari de carti, materiale de pictura, site-uri de unde ma inspir si canale de youtube pe care le urmaresc.